Opvallen op internet, hoe doe je dat? Deze vraag wordt mij vaak gesteld door ondernemers die door de bomen het bos niet meer zien. Met meer dan 2 miljoen websites, honderdduizenden Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn pagina’s lijkt opvallen ook geen eenvoudige opgave.
Grote bedrijven als Wehkamp en Coolblue hebben de menskracht en budgetten om op te vallen. De meeste MKB ondernemers hebben dit budget niet.
Je hoeft niet te schreeuwen of enorme budgetten te hebben om op te vallen. In dit artikel loop ik een aantal vragen met je door en geef ik concrete tips over hoe je met een klein budget prima kunt opvallen.
1.Duidelijke doelen
Het begint met duidelijke doelen stellen. Ik zie nog veel te veel bedrijven die maar wat aanklooien, zonder duidelijk doel voor ogen. Ze posten wat op Facebook, sturen heel af en toe een nieuwsbrief en zetten af en toe wat nieuws op hun website. Zonder duidelijk doel en samenhang is dit verspilde moeite. Waarom wil je eigenlijk opvallen op internet? Deze vraag is om meerdere redenen belangrijk. Het antwoord bepaalt welke media je kunt inzetten, wat de inhoud van je content is en welke data belangrijk zijn. Stel jezelf eens de volgende vragen:
Als jij je doelen helder hebt, ga je naar de volgende stap; waar bevindt jouw klant zich op internet?
2. Waar is jouw klant op internet?
Als ondernemer heb je veel informatie over jouw klanten. Ze komen dagelijks bij je over de vloer of jij bij hen. Door deze kennis en data te combineren met de profielschetsen van de verschillende online media kun je afleiden waar jouw klanten zich online bevinden. Een andere manier om hier inzicht in te krijgen, is het gewoon te vragen aan je klant.
Verkoop jij voornamelijk producten of diensten aan bedrijven dan is LinkedIn een interessant kanaal om je op te profileren, ben je dameskapper dan is Pinterest een goed kanaal om je te profileren. Onderstaand overzicht van media-nxt geeft een goed beeld van de huidige social mediakanalen, inclusief aantal en voornaamste doelgroep.
Bron: http://www.media-nxt.nl/blog/social-media-doelgroe...
3. Content produceren met gestructureerde creativiteit
Je hebt je doelen helder en je weet waar jouw klanten zich online bevinden. Tijd voor actie! Om te zorgen voor een consistente aanwezigheid op internet is het handig om structuur aan te brengen. Zodat je weet welke content je op welk moment via welk kanaal verspreid. Hiervoor kun je zelf een contentkalender aanmaken in bijvoorbeeld excel. Hierin zet je de onderwerpen, de doelgroep die je wilt bereiken, de datum en de kanalen waarop je dit gaat publiceren. Zo’n kalender kan er zo uitzien.
Maar hoe val ik dan op? Door in beeld te komen bij jouw klanten en prospects met verhalen die waardevol voor hen zijn. En vergis je niet, klanten zijn gek op jouw verhaal. Helemaal als je hierbij een creatieve insteek kiest. Hieronder wat voorbeelden van waardevolle content die je zelf kunt maken of content die al op het internet te vinden is en die je prima kunt delen met jouw doelgroep:
Voor een kapperszaak;
Voor een Coachingsbureau;
Voor een meubelwinkel:
Bovenstaande voorbeelden zijn zo maar uit de praktijk. Ze dienen als inspiratie voor jouw bedrijf. Met originele content positioneer je jouw bedrijf als ‘thought leader’ en ga je hoger scoren op betrouwbaarheid en autoriteit. Wat ik ermee wil aantonen, is dat het niet moeilijk is om originele content te creëren, je moet er alleen gestructureerd mee aan de slag. Je zult zien dat het werkt. Als jij vaker waardevolle content deelt, ga je op een positieve manier opvallen.
Hieronder nog een aantal links naar websites waar je een schat aan inspiratie kunt vinden om leuke, waardevolle content te maken en/of te delen:
4. Hoe weet ik nu of ik meer opval op internet? Meten=Weten
Zoals ik in de introductie al aangaf, hoef je niet te schreeuwen om op te vallen. Met een goede content marketingstrategie val je positief op en creëer je organisch bereik. Hoe groot dat bereik is, kun je op verschillende manieren meten. Hieronder vind je een aantal metrics die je inzicht geven in het bereik en de prestaties van jouw content. Het voert te ver om in dit artikel alle meetgegevens te bespreken. Mijn boodschap is dat je door meten goed inzicht krijgt en waar nodig kunt verbeteren. Content marketing is een kwestie van een lange adem. Kijk regelmatig hoe jouw content presteert. Experimenteer met titels, inhoud en tijdstippen waarop je content verspreid. Op deze manier krijg je steeds meer gevoel bij wat wel en wat niet werkt.
Google Analytics
Als je jouw artikel op je website hebt geplaatst kun je via Google Analytics goed kijken hoe deze het doet door het aantal (unieke) paginaweergaven, gemiddelde tijd op een pagina en bouncepercentage te bekijken.
Ook is het interessant te bekijken hoe iemand op de pagina is gekomen. Dit zie je in het rapport acquisitie->overzicht.
Als je doorklikt op bijvoorbeeld Social zie je via welke kanalen iemand op jouw website komt. Dit geeft inzicht in de effectiviteit van een kanaal.
Facebook statistieken
Ook de statistieken van jouw Facebookpagina geven je informatie over de prestaties van jouw content. Met name het bereik en de betrokkenheid zeggen iets over hoe de gedeelde content aanslaat.
LinkedIn statistieken
De statistieken van LinkedIn geven je een beeld hoeveel mensen jouw post hebben bekeken, of er reacties waren, van welke bedrijven er views kwamen, welke functie de lezers hebben en hoe het artikel gevonden is. Ook is het handig dat LinkedIn met content suggesties komt die je kunt delen.
Dit artikel gaat over contentmarketing. Er zijn nog veel meer mogelijkheden om online op te vallen. Door jouw website volledig SEO proof te maken, door de inzet van online advertising (SEA) of door slimme e-mail marketing.
Wil je meer weten of eens sparren over hoe jouw bedrijf beter kan opvallen op internet? Stuur een mail naar rene@deklantreisman.nl of bel voor een kop koffie. Ik denk graag met je mee!
Deze site maakt gebruik van cookies