de klantreisman

De Klantreisman

Wat jij als bedrijf kunt leren van de online datingmarkt…

Stel je bent single en op zoek naar een relatie. De kans is aanwezig dat jouw klantreis naar een nieuwe partner online begint. In jouw zoektocht naar een partner kom je veel profielen tegen waarin duidelijke wensen staan. Hij/zij moet bijvoorbeeld sportief zijn, humor hebben, avontuurlijk zijn, geen bartype, niet roken, etc. Omdat jij het alleen zijn zat bent, ben je al snel geneigd om aan die wensen tegemoet te komen in jouw eerste contact. Heel klantgericht eigenlijk. Maar wat nou als je helemaal niet sportief bent, het liefst de hele dag thuis zit en nogal humeurig bent? De kans dat er een serieuze relatie ontstaat is niet heel groot.

Maar wat heb jij daar als bedrijf nu aan?

Ook jij hebt als bedrijf te maken met de customer journey, of klantreis. Jouw prospects of klanten zoeken een oplossing voor hun probleem. Op zich niets nieuws die klantreis, alleen door de enorme toename van het aantal kanalen waarlangs een klant contact met jou als organisatie kan leggen wordt het allemaal wat ingewikkelder. En het wordt helemaal ingewikkeld als jij als bedrijf niet duidelijk hebt waarom je er bent en voor wie je er bent.

Identiteit

Wat ik nog vaak mis in de discussies over de klantreis is de identiteit die jij als bedrijf hebt. Wie ben je, waarom ben je er, en voor wie ben je er? Waarom dat belangrijk is? Omdat je in elke relatie altijd jezelf meeneemt en het helpt als je een klik met elkaar hebt.

Zowel voor jou als bedrijf als voor jouw klant is het hebben van een lange termijn relatie waardevol. Voor jouw klant omdat jij als bedrijf beter zijn of haar behoefte kent en daar actief op in kan spelen. Voor jou als bedrijf omdat het continuïteit biedt en de kosten relatief laag zijn.

Dus kijk voordat je gaat daten met je klanten en de klantreis in kaart gaat brengen ook heel goed naar jezelf als bedrijf. Wie ben ik, welke klanten passen bij mij en welke ook niet. Wat is mijn belofte aan klanten? Als je dit helder hebt, kun je nog gerichter op zoek naar de ideale klantreis en vergroot je de kans op een lange termijn relatie met je klant.

Gesprek laden