Aan dat lied van Bloem moest ik denken toen ik op de 80-jarige verjaardag van mijn moeder was. Maar wat heeft dat nou met omzetverlies te maken…? Nou, meer dan je denkt!

Mijn moeder had een brief van haar bank gekregen waarin stond dat ze binnenkort een nieuwe creditcard kreeg. In de brief stond uitgelegd welke stappen ze moest doorlopen om de nieuwe creditcard te activeren. Met enige moeite begreep ik de brief, maar voor mijn moeder was het verhaal verwarrend.

Al snel kwam het gesprek op de, in de ogen van de aanwezige 55 tot 80-jarigen, onduidelijke communicatie van bedrijven en instellingen. De gemoederen liepen op bij de vele voorbeelden die ze gaven. Of het nu om een brief van de gemeente, het upgraden van beltegoed, of het online bestellen van een pan ging.

Gevolgen van deze onduidelijke communicatie?
De aanwezigen op het feest gaven de bedrijven of instellingen die onduidelijk communiceren unaniem een slechte waardering. In het beste geval namen ze de moeite om te bellen en om verduidelijking te vragen. Maar meestal zagen ze af van de koop en zochten een alternatief.

Leeftijd
Nu kun je denken; de leeftijd van de aanwezigen op het feest was wel aan de hoge kant. Maar als je naar onderstaand overzicht van het CBS kijkt, vertegenwoordigd deze groep nog altijd een zeer groot, koopkrachtig deel van onze samenleving. Een aantrekkelijke doelgroep met tijd en geld, die wil je graag als klant aan je binden of behouden.


Leeftijdsopbouw nederland









In de schoenen van je klant staan
Natuurlijk ken jij als ondernemer jouw product of dienst van haver tot gort. En je kent je klanten vanuit jouw perspectief als ondernemer. Jij weet waar je over praat en kunt dit als geen ander uitleggen...

Maar is dit hetzelfde als echt in de schoenen van je klant gaan staan? Wat als je het nu echt eens aan je moeder gaat vragen. Dus bij een brief, een nieuw (online) formulier, of een andere vorm van content vraagt of je moeder het snapt. En als ze het niet snapt, wat ze dan niet snapt. Om zo tot iets te komen wat ze wel snapt. Als je snapt wat ik bedoel:)


Even aan je moeder vragen dus
Mijn boodschap is eigenlijk heel simpel; als jouw moeder het niet begrijpt, begrijpt jouw klant het ook niet. Hoe vaak vraag jij jouw klanten vooraf of zij begrijpen wat jij wilt vertellen?


Zo, dan laat ik dit nu door mijn moeder lezen om te kijken of ze het begrijpt!

Rene Bootsgezel