Kijk over de schouder van jouw klant mee en verbeter je website met deze gratis tools
Ik stuitte laatst via Facebook op twee tools die je heel eenvoudig inzicht geven over hoe klanten met jouw website omgaan. En nog gratis ook! Te mooi om waar te zijn, of toch nuttig?
Inzicht
Als je jouw website wilt verbeteren heb je inzicht nodig. Of het nu gaat om de gebruiksvriendelijkheid van je website of de content die erop staat. Google Analytics is een prima programma dat je veel inzicht geeft over de prestaties van jouw website. Maar het is in de praktijk voor veel mensen vaak best lastig om de juiste informatie uit alle data te halen. Naast analytics programma’s geven ook eyetracking onderzoeken een schat aan informatie over hoe klanten met jouw website omgaan, waar ze door getriggerd worden en hoe conversiepaden lopen. Maar hoeveel van jullie gebruiken eyetracking onderzoek bij het optimaliseren van je website?
Achter jouw eigen computer bekijken hoe klanten jouw website gebruiken
Met de twee tools die ik op Facebook tegenkwam, Smartlook en Hotjar kan het.
Ik heb voor beide direct een account aangemaakt en ben gaan testen op mijn eigen website en twee websites van klanten om te kijken wat de tools bieden. Nadat je een account hebt aangemaakt en hebt aangegeven welke website je wilt volgen, wordt er een stukje trackingcode gegenereerd die je op je website moet zetten. Als je al Google Analytics hebt meedraaien op je website kun je dit er gewoon achter zetten. Als je dit niet zelf kunt, kan jouw webbouwer dit zo voor je doen. Als je dit gedaan hebt, kun je vanachter jouw bureau met klanten meekijken en inzicht vergaren. Hieronder een korte beschrijving van de twee tools en de inzichten die ik er nu al heb uitgehaald.
Smartlook
Is nu nog volledig gratis, maar komt met een betaalde variant waarmee je meer mogelijkheden krijgt. Met name het aantal opnames neemt bij de betaalde variant toe. Deze tool neemt gebruikerssessies op en toont hoe gebruikers op jouw website navigeren. Je ziet de muis van de bezoekers door jouw website scrollen, waar ze langer blijven hangen en waar ze afhaken. Als je eenmaal een aantal sessies hebt opgenomen krijg je onderstaand overzicht te zien:
Uit de kolommen in het overzicht kun je de volgende informatie halen:
Door helemaal links in een rij op het play symbool te klikken krijg je de opname te zien en kun je dus zien hoe een klant door jouw website navigeert. Hieronder een screenshot van hoe dat eruitziet.
Natuurlijk is bovenstaand screenshot statisch, als je de opname bekijkt zie je hoe er door de pagina gescrold wordt en waar men blijft kijken. Welke inzichten je hieruit kunt halen? Dat vertel ik straks, eerst laat ik jullie Hotjar zien, de andere tool die ik getest heb.
Hotjar
Heeft een gratis variant en een aantal betaalde opties. Ik heb alleen de gratis optie getest, dus ik beschrijf alleen de functionaliteiten die daarbij horen. Hotjar heeft een soortgelijke opnamefunctie als Smartlook maar kan in de gratis variant nog veel meer. Naast opnemen kun je met de gratis variant ook een heatmap genereren, en een poll op je pagina plaatsen waarmee je bezoekers een simpele vraag kunt stellen. Als je eenmaal een aantal sessies hebt opgenomen ziet het overzicht in Hotjar er als volgt uit:
Uit de kolommen kun je dezelfde informatie halen als in Smartlook maar er zijn ook een aantal verschillen. Zo geeft het overzicht van smartlook het IP adres weer, Hotjar niet. Bij Hotjar is het weer overzichtelijker om te filteren in de kolom aan de rechterkant. Door rechts in de rij op play te drukken krijg je de opname van een sessie te zien. Hier zijn wel een aantal verschillen met Smartlook:
Het scherm is wat kleiner als bij Smartlook. Wel kun je de muisbewegingen veel beter volgen door het spoor wat in beeld wordt gebracht. Ook zie je in Hotjar beter waar en wanneer er geklikt wordt en krijg je rechts informatie over het apparaat en de browser waarmee de gebruiker jouw website heeft bekeken.
Heatmap
Naast de opname functie kun je met de gratis variant van Hotjar ook een heatmap van je pagina maken. Dit geeft goed weer wat de belangrijke punten op jouw pagina zijn waar bezoekers op focussen. Je kunt kiezen uit een ‘clickmap’ een ‘ scrollmap’ en een ‘movemap’ Onderstaand beeld is een ‘movemap’ en toont waar bezoekers met hun muis op focussen:
Hoe roder de vlekken in beeld, hoe meer daar wordt stilgestaan bij een element op die betreffende pagina.
Poll en Survey functionaliteit
Naast de opname en heatmap functies kun je met Hotjar ook op eenvoudige wijze een poll op je website integreren. Deze kun je volledig aanpassen, zowel qua vraagstelling als qua moment wanneer je deze aan de bezoeker op je website toont. Hieronder een voorbeeld:
Nog meer functies in Hotjar
Naast genoemde functies kun je in Hotjar ook formulieren testen op usability en funnels instellen om te kijken waar bezoekers afhaken op je website. Daarover meer in een vervolgblog.
Inzichten en conclusies
Het gebruik van beide tools heeft mij een aantal interessante inzichten gegeven voor de websites die ik beheer. Door met de bezoekers van de websites mee te kijken heb ik een aantal call-to-action buttons veranderd, en content verplaatst en aangevuld. Mijn voorlopige conclusie is dat beide programma’s een hele waardevolle aanvulling op je bestaande analytics programma’s zijn. Ik raad iedereen aan die actief bezig is met het optimaliseren van zijn of haar website om eens de gratis variant te proberen. Hieronder vind je de links. En kom je er niet uit dan kun je mij altijd een mailtje sturen ; rene@deklantreisman.nl
Deze site maakt gebruik van cookies