Follow-up tijdens beurzen is nog te vaak een onderschoven kindje. Zeker als het druk is, en klanten in de rij staan. Je beantwoordt de vraag van de klant, geeft je kaartje en een brochure mee en hup, volgende klant. En daarmee laat je ze lopen....


Hoe het anders kan; met geautomatiseerde e-mail een relatie opbouwen die tot meer verkoop leidt
Naast personeel, bedrijfspand en voorraad, is het klantenbestand jouw grootste bezit. Dit bestand wil je laten groeien, en daar is een beurs een prima gelegenheid voor. Ik leg graag uit hoe je dit met geautomatiseerde e-mail doet.


E-mailadressen verzamelen
Het begint allemaal met het verzamelen van e-mailadressen. Hieronder een aantal tips om e-mailadressen te verzamelen tijdens een beurs:

  • Misschien een open deur, maar geef geen papieren folder of brochure mee, maar noteer een e-mailadres en verstuur een PDF. Twee keer winst; je hebt minder drukwerkkosten en je hebt een waardevol e-mailadres van een klant
  • Geef iets weg van waarde in ruil voor een e-mailadres. Verkoop je verf? Geef dan bijvoorbeeld een (PFD) stappenplan voor schilderen weg
  • Een prijsvraag; vraag mensen hun e-mailadres achter te laten, stuur een e-mail met een vraag of opdracht en diegene die het beste antwoord geeft, wint de prijs. TIP! Kondig de actie van tevoren aan op je social media kanalen en op je website

Het vastleggen van de e-mailadressen
Heb je al de mogelijkheid dat klanten zich kunnen inschrijven op een nieuwsbrief op jouw website? Zorg dan dat je een iPad of laptop op die pagina hebt openstaan op de stand, zodat klanten hun gegevens kunnen achterlaten. Heb je dit niet, gebruik dan Excel, dit kun je in de meeste e-mailprogramma’s eenvoudig importeren. Maak drie kolommen; voornaam, achternaam, e-mailadres.


Een geautomatiseerd e-mailsysteem neemt je veel werk uit handen
Na de beurs heb je veel e-mailadressen verzameld. Maar dan? Ga je eenmalig een aanbieding per e-mail versturen, of ga je een relatie opbouwen waarbij je gedurende het jaar bij de klant in beeld bent?

Met een geautomatiseerd e-mailsysteem kun je jouw klant het hele jaar van waardevolle informatie voorzien. Je stelt dit eenmalig in. Daarna verstuur je maandelijks een automatische nieuwsbrief die je van tevoren al hebt klaargezet. Als het klaar staat gaat de rest automatisch, ook voor nieuwe klanten die zich inschrijven op jouw nieuwsbrief. Zo blijf je in beeld bij jouw klant en is de kans op verkoop veel groter. Ideaal toch?

Geautomatiseerde e-mailsystemen
Voorbeelden van geautomatiseerde e-mailsystemen:
Mailchimp
Enormail

Autorespond
Getresponse

Active campaign

Kosten en functionaliteit van e-mailsystemen
Alle systemen hebben hun voor- en nadelen. Maar bovenstaande systemen hebben zich bewezen in de markt en zijn qua kosten goed te overzien. Hieronder een beknopt overzicht.

* Beperkte CRM integratie en koppeling met extern CRM afhankelijk van pakket.
** Betreft de instap abonnementen, iets duurdere abonnementen hebben meer functionaliteit.
Klik op de links voor meer informatie over prijzen en mogelijkheden per leverancier.


De inhoud van de nieuwsbrieven
Nadat je het e-mailsysteem naar keuze hebt geïnstalleerd, ingesteld en je hebt de e-mailadressen geïmporteerd ga je nieuwsbrieven schrijven. De inhoud is afhankelijk van jouw doelgroep en van de producten die je levert. Door jouw nieuwsbrieven vooruit te schrijven ben je er in maar 1 week druk mee, maar heb je er de rest van het jaar geen omkijken meer naar.

TIP! Wie jouw doelgroep ook is en wat jouw producten ook zijn, ga niet voor de harde verkoop maar deel nuttige informatie met een link naar jouw website waar meer informatie over het betreffende product staat. Het gaat in eerste instantie om een relatie met je klant op te bouwen waarbij je voor de klant waarde toevoegt. De verkoop volgt.


Voorbeeld
Heb jij bijvoorbeeld een watersportwinkel, dan kun je afhankelijk van het seizoen productnieuws en weetjes delen over:

  • Antifouling en verf, met nuttige tips over het aanbrengen van verf
  • Schoonmaakmiddelen, met nuttige tips over het reinigen van je boot
  • Veiligheid op het water, zwem- en reddingsvesten met een filmpje over hoe je deze goed aantrekt
  • Kleding, met tips over hoe je jouw bootschoenen goed houdt als ze met zout water in aanraking zijn geweest


Effect meten
Door jouw geautomatiseerde e-mailsysteem te koppelen aan Google Analytics kun je perfect meten wat je klanten doen. Dit geeft waardevolle inzichten die je helpen om je nieuwsbrieven elke keer weer beter te maken. Met als resultaat: meer verkoop uit je standbezoekers.


Samenvattend:

  • Investeer in een geautomatiseerd e-mailsysteem, je verdient het terug
  • Het begint met het e-mailadres! Verzamel deze zoveel mogelijk
  • Bouw een relatie op met je klant, voeg waarde toe door nuttige informatie te delen
  • Wees consequent en creatief. Stuur elke maand een nieuwsbrief met informatie afgestemd op klant en moment
  • Meet de effecten door een koppeling met Google Analytics in te stellen!


Wil je meer informatie of eens vrijblijvend sparren over de mogelijkheden van e-mailmarketing voor jouw bedrijf? Stuur een e-mail naar rene@deklantreisman.nl of bel 06-53980787


Succes op de beurs en pak je klant!

Groet,

Rene Bootsgezel